mandag 13. september 2010

Bake kake søte...

Amalie elsker å bake, i motsetning til sin mor, som kan styre sin begestring.
Noe som ofte går igjen er boller, og denne gangen har vi laget noen med en vri, bokstavlig talt. Vi laget vaniljesnurrer. De ble kjempegode.
Amalie står for bakingen, og er kjempeflink!
Smake må man også...
Mmmm, oppskrift følger under.
Hveteboller.
100-150 gr margarin smeltes
1/2 l melk (skummet) tilsettes og varmes opp til 35 grader og slåes i bollen.
50 gr gjær
1 dl farin
1 ts salt
1 ts kardemomme
Ca 850 gr hvetemel
Maskinen startes på lav hastighet. Når gjæren er oppløst (ca 1 min) stanses maskinen, og valsen låses 1 cm fra kanten. Deigen knas i 4-5 minutter. Jeg har ikke kjøkkenmaskin, men det går helt fint uten...
La deigen ese til dobbel størrelse. Trilles ut og heves igjen. Pensl over med pisket egg og stø på med grovt sukker eller mandler (kan sløyfes).
Bollene stekes på 225-250 grader i 7-8 min.
Vaniljebollene lages som kanelsnurrer, og stekes i ovnen i ca 12. min.
Ps. Ha i godt med vaniljekrem - det er supergodt!!!


14 kommentarer:

  1. Mmmm dette så godt ut.
    En nydelig jente du har.
    Ha en fin kveld
    Klem

    SvarSlett
  2. Du har ihvertfall bevis på at du kan være en virkelig bakstedame.

    Jeg ble faktisk litt nysgjerrig på de rosetingene som kan skimtes i bakgrunnen på det første bildet. Er det noe som du har kjøpt på Plantasjen? Synes jeg kjenner igjen mønsteret fra en fugl som jeg har.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  3. Å de så gode ut. :) barn liker som oftest å bake også er det jo så gøy å smake :) kjempesøt jente du har.

    SvarSlett
  4. Mmmm... som du frister! Og jeg som er pa slankekur! Vel, kan vel lage til sonnen og besokene vare...? ;-)

    SvarSlett
  5. Hei Susanne:)

    Tusen takk for koselig hilsen hos meg:)
    Ja ingenting kan måle seg med når de små
    sniker seg opp i sengen;)

    Mmm, nå ble jeg fysen på hvetebakst;)

    Klem Kjersti

    SvarSlett
  6. å så deili de så ut :D
    E heller ikke så gla i den bakinga..
    Men arti når man bare kommer sæ igang..

    Må nu flire litt.. huff.. va nu enda godt du leste flere gang på setninga, så du ikke trudde æ va helt grusom :D tihi :D

    Håpe formen din e bedre :)

    Klæm Trine

    SvarSlett
  7. mm! Det så nydelig ut!
    her er er det ei til som kan styre seg når det gjelder den bakinga. men det må vel til etter hvert som lillemor blir større...

    SvarSlett
  8. Yummi

    Det så godt ut. Flinke Amalie :)
    Jeg må prøve den oppsrifta til guttebursdagen på Lørdag !

    Takk for koelig besøk inne hos meg, vi sees :)

    Klæm

    SvarSlett
  9. Hei Naboen lengre ned :) gratulerer så mye med tvillingene i magen, så gøy. Lykke til.

    stor klem :)

    SvarSlett
  10. Gratulere så mye med graviditeten!!! :) Har vært uten internett en stund, og jammen er det mye jeg har gått glipp av her :)
    Så koselig at det dessuten blir tvillinger!
    Ang bladet Jeanne d`arc living...har dere ikke Narvesen der du bor? Om ikke, ¨så er det jo bare å abonnere :) Du kommer ikke til å angre :)
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  11. Mmmm, de så GODE ut! Slike MÅ jeg lage, men må vente til helgen:) Husbonden blir så sur når jeg baker på hverdager...hihi

    Er de der fine og fryse og tro, har du prøvd det?

    Klem Line

    SvarSlett
  12. Gratulerer så mye med de små i magen:)
    Så spennanes!!!

    Klem, Merete

    SvarSlett
  13. Så fint forkle jenta di har. GreenGate??
    Forresten, tenkte litt på ditt forrige innlegg om vognen; har du sjekket FINN.NO? Det er mange treff på denne type vogn der. Kanskje du får en forholdsvis billig og kan spandere et romslig beløp på å frakte den til deg?

    SvarSlett
  14. Kjære så gode de så ut! Takk for oppskriften og kos dere storveies!!
    Og du SÅ hyggelig med tvillinger i vente - jeg ønsker deg alt mulig godt og sender de varmeste klemmer!
    Og vidunderlige du - husk å ta riktig så godt vare på deg selv ❥❥❥
    De varmeste klemmer fra Lokki

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen til meg. Det setter jeg pris på.