fredag 9. desember 2011

Smakebit på julen

Julen nærmer seg, og fortere enn jeg klarer å holde tritt...
Men men, det blir nok jul alikavel. I dag har jeg bakt suksessterte med min egen vri. Små, søte, suksessterter. Perfekte å ha i fryseren, og som tiner kjempefort når du får gjester. Oppskriften er til bruk i en langpanne, men jeg har laget de i muffinsformer.  Her er den:

250 gr melis og 5 eggehviter stivpiskes.
250 gr mandler haes i og stekes i  langpannenpå 175 grader i ca 20 min.

Topping:
1 dl fløte, 5 eggeplommer og 125 gr sukker varmes til en tykk saus.
Avkjøles noe før 150 gr smør og litt vaniljesukker røres i.

Denne has mellom to bunner (eller oppå de små muffinsformene)

1 pl kokesjokolade med litt smør smeltes og has på toppen - NYT!

Og mens vi stresser videre for å få julen i havn må jeg vise dere bilde av utsikten min nå i kveld:
Adventslyset ute nå er magisk, og med fullmånen som lyser opp blir det helt fantastisk.
Nå skal jeg snart ta kveld og glede meg til morgendagen, der jeg og Amalie skal ha en egen kosedag med bytur, kafe og teaterforestilling. Det blir såå koselig. Da skal vi også kjøpe litt julegaver og stæsj. Noen som har noen gode ideer på hva vi kan kjøpe i julegave til tvillingene på 9 måneder (utenom klær og leker)?


13 kommentarer:

  1. Hei, det blir koselig med bytur på jentene. Hva med å kjøpe litt Lego til barna? De store klossene, altså. Lego er jo så dyrt, så kanskje greit å spare en stund til de er klare for bygging?

    SvarSlett
  2. Det var en ny vri på en av verdens beste kaker! Takk for tips! Jeg har også en vri: lag en vanlig suksessterte med gulkrem oppå. Oppå gulkremen has krem (ca en pk fløte), deretter frukt (jeg bruker kiwi, druer og jordbær), og hakket sjokolade. En skikkelig "lag på lag kake" - men utrolig nydelig! God helg til deg og dine! Klem

    SvarSlett
  3. Åh, så deilige "muffinser". Sukessterte er bare sååå godt:-) Kos dere med bytur og teater:-)
    Klem:-)

    SvarSlett
  4. Vakkert lys fra fullmånen ♥
    Og så herlig gode de små suksesstertene så ut, smart med slike man kan putte i fryseren;)

    Klem Line

    SvarSlett
  5. Suksessterte er jo bare så godt da....nam, så dette skal jeg jammen meg prøve:)

    For ett nydelig kveldsbilde:)

    Ønsker deg ei fortsatt fin helg:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  6. Hvor ser det lækkert ud - det skal jeg helt sikkert prøve at lave.

    SvarSlett
  7. Åååå, dette er yndlingskaken min! Og så herlig ide å ha den i små former!! Den tar jeg galant med meg - tusen takk!

    Ha en flott søndagskveld, kjære du!

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  8. Smart å lage små suksessterter, men her i huset er det ikke problem at den store ikke blir spist opp;)Den forsvinner fortere enn svint.
    Ønsker deg en flott kveld.
    -AnKa

    SvarSlett
  9. Hva med tripp trapp stol eller tilsvarende? Eller baby-akebrett? Deilige kaker!! KLEM

    SvarSlett
  10. Kjempesmart med Suksessterte muffinstyle :) Tror nesten jeg også må lage det til jul :) :) Kos deg på bytur lamme eldstepia idag.

    Linda

    SvarSlett
  11. For en vakker utsikt dere har!! Ja julen kommer uansett hva vi rekker å gjøre. Her råder kaos pga oppussing, men jeg sitter allikevel godt nede i sofakroken. Vi rekker det vi rekker,ferdig med det. Lurt å lage slike små suksess terter. Ønsker deg en fin adventstid. Klem Merethe

    SvarSlett
  12. saccosekk, babyakebrett, sengeklær, stæsj til barnerom, liten stol, nisse, bøker, CD med barnesang, kopp, fat, bestikk, smykke, nesnalabber/andre sko som kan spares til neste vinter++++

    SvarSlett
  13. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Vi er for tiden rangert som den nest største side i verden i vårt marked der vi er i 37 forskjellige land. Alleoppskrifter.no har et stort antall besøkende som genererer høy trafikk fordi har over 20.000 unike besøkende / dag.

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Varme hilsen,

    Elin, Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen til meg. Det setter jeg pris på.