tirsdag 4. januar 2011

Hva er det med oss damer, og dårlig samvittighet???

Jeg føler at jeg går med konstant dårlig samvittighet, og det tærer på meg og på omgivelsene rundt meg.
-Kunne jeg ikke tatt imot den bestillingen? Jeg hadde jo sikkert klart det!
-Kunne jeg ikke prøvd å leket litt mer ute med Amalie - Jeg hadde jo sikkert klart det!
-Kunne jeg ikke ha forsøkt å ordnet litt mer utstyr til babyene kommer?
- Jeg hadde jo sikkert klart det!
-Kunne jeg ikke fått i orden de rommene, og tatt den vasken?
- Jeg hadde jo sikkert klart det!
...Og slik fortsetter det. Alt det som jeg må ha gjort, skulle ha gjort, burde ha gjort, og helst ikke det jeg vil gjøre.
Hmm??? Noe skurrer!


Er det noen som kjenner seg igjen? Når jeg setter meg ned med bloggen og går inn på den ene siden med idyll etter den andre, må jeg spørre meg selv. Er det virkelig slik? Er det bare jeg som ikke får det til?
Men tenker jeg etter, så ligger nok svaret der. Vi har sikkert mye lettere for å skrive om det som er bra og når alt er bare flott. Ingen vil vel lese om rot, frustrasjon og sinne? Men ærlig talt. Er det ikke slik vi er bygd opp? Noen dager som er lyse, og andre som er grå, og innimellom dukker det kanskje opp noen svarte også? Leste en gang ett dikt om Livsveven, og livets teppe med lyse og mørke bånd. Tenker jeg deler det med dere, i min frustrasjon:

LIVSVEVEN

Ikke før veven har stilnet,og skyttelen sluttet å gå,
vil Gud trekke teppet til side,
og la oss riktig forstå.
At også de mørke tråder så vel som de lyse bånd,
var helt nødvendig for mønstret i Mesterens mektige hånd.

20 kommentarer:

  1. Eh nei, det er ikke bare deg ;) Og så godt å lese et slikt innlegg igrunn.

    Klem :)

    SvarSlett
  2. Å jo da...jeg kjenner meg igjen. Alltid noe som burde gjøres, ordnes, fikses osv...men har blitt flinkere med årene å innse at en ikke rekker over allt, også er det vel noe med det at vi legger "lista" allt for høyt...noen og enhver av oss har jeg inntrykk av. Nå prioritere jeg å gjøre ting jeg har glede av og ikke bare plikter...og det går sååå greit såå...
    Klem Cille

    SvarSlett
  3. Pssst: Give away hos meg NÅ!

    Klem Cille

    SvarSlett
  4. Tror vi jenter/damer er født med dårlig samvittighet. Kjenner meg så igjen i det du skriver. Nei kjære deg, la 2011 bli det året der vi prøver å IKKE ha dårlig samvittighet over absolutt alt:)
    Ha ei flott uke:)
    Klæm fra anka

    SvarSlett
  5. He, he det er nok ikke bare du som tenker slik nei;-D
    Riktig godt nytt år - gleder meg til å følge deg også i 2011!
    Go`-klem, Hege.

    SvarSlett
  6. Det diktet er bare så bra! Vi må ha litt motgang for å sette pris på det fine :)
    Vi har nok alle noe vi burde eller skulle gjort, men søren heller, vi må kose oss litt også ;) Du som venter tvillinger snart SKAL ta det litt med ro nå da, husk det :)

    SvarSlett
  7. Du har sa rett - det er klart at det er ETT bilde man gir pa bloggen og LIVET er ganske sa mer sammensatt. La deg ikke vippe av pinnen av "bildene" bloggene gir.

    Nar jeg blir stresset sa tar jeg meg i nakken og skriver ned alt jeg egentlig gjorde den dagen. Mer enn en gang har det slatt meg at JO, jeg har fatt gjort masse! Jeg blir stresset av det jeg ikke far gjort og jeg tror man ma bli flinkere a se HVA man far gjort og slutte a kreve sa mye av seg selv!

    Nydelig dikt til ettertanke.

    ha en fin kveld,
    klem Mette

    SvarSlett
  8. Du er ikke alene,har det slik jeg også.Jeg har skrytt i tre dager på bloggen min om at jeg skal rydde ut julepynten,men ble først ferdig i dag..Så trøst deg med at du ikke er alene.Nydelig dikt!!Ha en fin ny uke med babyene i magen..klem Linda:)

    SvarSlett
  9. Hehe, denne kjente jeg meg godt igjen i gitt;)
    Både det med alt man ikke får gjort og skulle gjort, og det at alle andre ser ut til og klare det fint;))
    Og slik tror jeg nok de aller fleste av oss har det! Tar bilder av den lille ryddige fliken i huset og bilder av den flotte turen ut, selv om den kanskje bare varte 15 min, hihi...

    Mange ganger når jeg titter inn på forskjellige blogger blir jeg faktisk litt lei meg og lurer på hvorfor det bare er jeg som ikke får det til... men kommer fort på alle de flotte kommentarene jeg får, så da må det jo i alle fall se ut som jeg henger med... hihi

    Kos deg med alt det du får tid til du, det er sikkert MER enn nok! Og jeg er helt sikker på at både barn og hjem hos deg er akkurat slik det skal være!

    Ha en kos kveld!
    Her blir det GReys og gulerøtter;)

    Klem Line

    SvarSlett
  10. Gjett om jeg kjenner meg igjen! Den samvittigheten er ikke alltid like grei. Og min kjære danske skjønner ikke hvordan jeg klarer å gå med en evig samvittighet. Men det er vel som du sier - vi damer er bare sånn.
    Livet går opp og ned. Og på en måte så er det godt, for tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle dager var like? Så får vi bare håpe på at det er flere hvite enn svarte.
    Godt nyttår kjære Susanne.
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  11. Trur dei fleste av oss kjenner oss igjen i det der... Veit eg gjer det i alle fall... Tenker ofte tanken når eg snuser rundt her i blogglandia, korleis klarer alle andre å produsere så masse så ofte...? Men, jo vi liker nok best å vise oss frå vår beste side og beholde ein fin fasade. Godt det av og til dukker opp sånne innlegg som det her som kan minne oss på at ikkje alt er like rosenrødt alltid... Utan dei dårlege dagane ville vi ikkje ha visst kva dei gode var...
    Klems

    SvarSlett
  12. Takk for at du deler tankene dine med oss!Jeg kjenner meg veldig igjen!
    Og jeg tror faktisk det er mange som vii høre om det man ikke rekker og får til mange ganger også....(bare så du vet det). Jeg blir faktisk litt oppgitt når jeg leser den ene rosenrøde bloggen etter den andre. Jeg tror ikke livet er en dans på roser. (Hvertfall ikke HVER eneste dag)
    Klem

    SvarSlett
  13. Så klart vi alle har dager som vi ikke føler at vi strekker til. Sånn er livet. For mange av oss damer så hjelper det ikke å si at "ikke ha dårlig samvittighet"... det har vi uansett mange ganger.
    DU er ikke alene om å ikke orke eller å ikke rekke. Mange klemmer fra ei som titt og ofte ikke orker. :)

    SvarSlett
  14. For et fantastisk dikt!
    Og jeg har følt akkurat som deg! Her er det i alle fall IKKE bare ordning og reda :) Litt derfor det ikke er FLUST av innlegg fra min kant...
    Gjør det du VIL, skjønne du! Det er nok!
    Klem
    Lise

    SvarSlett
  15. Her er det også veldig slik for tida... går rundt med dårlig samvittighet for at jeg ikke får gjort mer i huset når jeg er hjemme i mammaperm.. Heldigvis er min kjære flink til å minne meg på om at jeg ikke er hjemme for å gjøre husarbeid, men for å ta meg av lillefrøkena.. puh :)

    Hadde vært gøy om man bare ei uke hadde blogget fra hjemmet sitt uten å "bloggifisere" det først.. bilder hvor regningene ligger utover bordet, klesvasken ligger klar til å brettes, kjøkkenbenken med noen smuler og jordbærsyltetøyflekker på og hybelkaniner som lever og trives godt under sjenk og tvbord ;)

    Ha ei fin uke :)

    SvarSlett
  16. Huff stakkar... Men se positivt på det! Du e ikke aleina...
    Når æ sitt i sofan foran pc-skjermen, å e skikkeli lat, så sitt æ alltid me dårli samvittighet førr at æ ikke e flinkere til å gjør mer i huset.. vaske mer, rydde mer, får mer orden på alt, kaste unna ting som bare tar plass, brette klær, leke me ungan, finne på ting me ungan, smile mer enn å surke, si ifra, ha mer glede i å stå på kjøkkenet, lage hjemmelagde middaga og kjøre sunnere kost... bla bla bla bla.. ja sånn kan æ fortsette!
    Men i dag ser du.. så valgte æ bloggen.. igjen.. hehehe :P
    Ting kommer til si tid... du har god grunn til å slappe av og hente dæ inn.. før snart kommer hverdagen til å bli mer aktiv, å da treng du all den hvilen du kan inntil den dagen kommer :D
    Å rotet går ingen plass.. Å æ trur Amalie ser på dæ som verdens beste mamma uansett om du kanskje ikke har tålmodighet og ork til å leke me ho hele tia.. de har sine ting som de sett pris på uansett ;)

    Stor klæm til dæ!

    SvarSlett
  17. Forresten: har ei utfordring til dæ på bloggen min :)

    SvarSlett
  18. Hei :) Kjempefin blogg!!
    Se her,her e en blogg som e helt ærlig,har fått mæ mang en god latter :) Trur nok ikke d e bare gull og grønne skoger hos alle bloggeran som ser ut til å ha d så "perfekt" ;)
    Vi e nok lik alle sammen og går rundt med den dårlige samvittigheta! desverre...

    http://kafjordolga.blogspot.com

    Masse lykke til med tvillinger!! D e fantastisk :D

    Hilsen tvillingmamma!

    SvarSlett
  19. Så godt å høre (lese) at du er HELT VANLIG som de fleste av oss.
    Dårlig samvittighet er nok vi damemennesker født med tror jeg,og INGEN har det perfekt bestandig.
    Ta vare på deg selv og kos deg med tvillingene i magen og pia di.
    Bamseklæm fra bæstemor ;o)

    SvarSlett
  20. Du er nok ikke alene om å slite med burde, skulle osv. Jeg har lært meg en teknikk, nemlig å summere for meg selv hva jeg har fått gjort. Det betyr ikke at alt er enkelt, og dette er et verktøy man må trene med hver dag. Vi må rett og slett stryke noen ord.

    Livsveven kjenner jeg fra før, og det er et vakkert dikt. Jeg har også et som jeg mener heter billedveven, og det skal jeg sannelig ta med i et blogginnlegg.

    Ta deg en pause, Susanne, og tenk over hvor mye du har fått gjort i den senere tid.

    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen til meg. Det setter jeg pris på.