fredag 17. april 2009

Kakebaking


Kakebaking er heller ikke min sterke side, men prøver meg av og til alikavel. I dag har jeg bakt Pavlova, som jeg tok med hjem til mamma og pappa, der vi var invitert på middag. Har bakt den en gang før i Amalies 2-årsdag og syntes den var god, men mektig. Den er også ganske lett å lage, noe som passer meg perfekt ;)

Oppskriften fant jeg på matprat, link http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12250. ( Bildet er lånt derfra) Her er oppskriften.


Pavlova er oppkalt etter den russiske ballett-danserinnen Anna Pavlova. Denne kaken er florlett og sprø, og smelter i munnen. En suksess i hvert selskap, enkel å få til, og virkelig flott å se på. Marengsbunnen kan du gjøre ferdig lang tid i forvegen og oppbevare den tørt. Rett før servering legger du på kremen og pynter med bær etter sesongen. Kremen kan varieres, enten bare vispet krem, gjerne smakt til med litt sitronskall og saft, eller en blanding av vispet krem og ferdig vanilje- eller romkrem. Bruk frukt og bær etter sesongen.
Porsjoner 8
Ingredienser
Marengsbunn:
4 stk. eggehvite
¼ ts salt
250 g sukker
2 ts maisennamel
1 ts hvitvinseddik eller bringebæreddik
Fyll:
1 pk. ferdig vaniljekrem
3 dl kremfløte
2 ss sukker
5 stk. pasjonsfrukt
ca. 300 g friske bær
Slik gjør du:
I stekeovn 160 °C, ca 1 time
1. Ha romtempererte eggehviter i en ren, tørr bolle av glass eller rustfritt stål. Pisk dem sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne. Når skummet danner stive topper, tilsett sukker, litt av gangen. Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukkeret er oppløst. Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.
2. Vend inn siktet maisenna og eddik med en skje. Legg bakepapir på et stekebrett, tegn en sirkel etter en kakeform, ca 22-24 cm. Ha blandingen i sirkelen, form det til en kake, ca. 2,5 cm høy.
3. Stek kaken ca. 1 time til bunnen er sprø på yttersiden, og lyst kremfarget. Skru av ovnen og la kakebunnen stå i stekeovnen til den er avkjølt. Ta den ut, snu den forsiktig og legg den på et fat.
4. Fordel vaniljekrem utover bunnen, pisk fløte og sukker til en myk krem og ha over. Pynt med pasjonsfrukt og friske bær.

PSST:
Bruk gjerne andre typer bær eller frukt, etter hvilken sesong det er. Marengsbunnen kan du lage flere dager i forveien. La den ligge på et tørt sted, med litt bakepapir rundt.

3 kommentarer:

  1. pavlova har jeg ikke prøvd å lage før, men det ser utrolig godt ut! Veldig delikat med forskjellig frukt oppå og gjerne etter sesong som du sier. ser friskt og godt ut med bær og frukt da! ønsker deg en fin helg:)

    SvarSlett
  2. Hei
    Der var du ja :)
    Koselig blogg du har..
    Nydelig datter !!
    Så fint det ble med vimplene på barnerommet :)
    Må notere meg den oppskriften på kaken,elsker den...Men har aldri laget den selv :)
    Ønsker deg en god helg.

    Klem Siw

    SvarSlett
  3. Hei, så artig at du også har begynt med blogging! Kjempefin blogg du har, likte veldig godt rommet til lillemor! Gleder meg til vi sees om kun få dager, klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen til meg. Det setter jeg pris på.